Божественная литургия

(Во время чтения третьего и шестого часов священник в алтаре совершает проскомидию.)

Диакон: Благослови, владыко.

Иерей: Благослове́нно Ца́рство Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в.

Хор: Аминь.

Ектения великая

Диакон: Ми́ром Господу помóлимся.

Хор: Господи, помилуй. (На каждое прошение)

Диакон: О свы́шнем ми́ре и спасéнии душ наших Господу помóлимся.

О ми́ре всего мира, благостóянии святы́х Бóжиих Церквéй и соединéнии всех Господу помóлимся.

О святéм храме сем и с вéрою, благоговéнием и стрáхом Бóжиим входя́щих вóнь[1] Господу помóлимся.

О Вели́ком Господи́не и Отцé нашем Святéйшем Патри́архе Кирилле, и о господи́не нáшем преосвящéннейшем митрополи́те (или: архиепи́скопе, или: епи́скопе) (имя), честнéм пресви́терстве, во Христé ди́аконстве, о всем при́чте и лю́дех Господу помóлимся.

О богохрани́мей странé нáшей, властéх и вóинстве éя Господу помóлимся.

О грáде сем (или: о вéси сей; если в монастырé, то: о святéй оби́тели сей), вся́ком грáде, странé и вéрою живу́щих в них Господу помóлимся.

О благорастворéнии возду́хов, о изоби́лии плодóв земны́х и врéменех ми́рных Господу помóлимся.

О плáвающих, путешéствующих, неду́гующих, стрáждущих, пленéнных и о спасéнии их Господу помóлимся.

О избáвитися нам от вся́кия скорби, гнева и ну́жды Господу помóлимся.

Заступи́, спаси́, поми́луй и сохрани́ нас, Боже, Твоею благодáтию.

Пресвяту́ю, Пречи́стую, Преблагословéнную, слáвную Влады́чицу нашу Богорóдицу и Приснодéву Мари́ю со всéми святы́ми помяну́вше, сáми себé, и друг дру́га, и весь живóт наш Христу Богу предади́м.

Хор: Тебе, Господи.

Иерей читает тайную молитву первого антифона.

Возглашает: Яко подоба́ет Тебе́ вся́кая слáва, честь и поклонéние, Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в.

Хор: Аминь.

Антифоны изобразительные[2]

Первый антифон

Благослови́, душе́ моя́, Го́спода. / Благослове́н еси́, Го́споди. / Благослови́, душе́ моя́, Го́спода, / и вся вну́тренняя моя́[3] и́мя свято́е Его́.

Благослови́, душе́ моя́, Го́спода, / и не забыва́й всех воздая́ний Его́.

Очища́ющаго вся беззако́ния твоя́, / исцеля́ющаго вся неду́ги твоя́.

Избавля́ющаго от истле́ния живо́т твой[4], / венча́ющаго тя ми́лостию и щедро́тами.

Исполня́ющаго во благи́х жела́ние твое́, / обнови́тся, я́ко о́рля, ю́ность твоя́.

Творя́й ми́лостыни Госпо́дь / и судьбу́ всем оби́димым.

Сказа́ пути́ Своя́ Моисе́ови, / сыново́м Изра́илевым хоте́ния Своя́.

Щедр и ми́лостив Госпо́дь, / долготерпели́в и многоми́лостив.

Не до конца́ прогне́вается, / ниже́ в век вражду́ет.

Не по беззако́ниeм на́шим сотвори́л есть нам, / ниже́ по грехо́м на́шим возда́л есть нам.

Яко по высоте́ небе́сней от земли́, / утверди́л есть Госпо́дь ми́лость Свою́ на боя́щихся Его́.

Ели́ко отстоя́т восто́цы от за́пад, / уда́лил есть от нас беззако́ния на́ша.

Якоже ще́дрит оте́ц сы́ны, / уще́дри Госпо́дь боя́щихся Его.

Яко Той позна́ созда́ние на́ше, / помяну́, я́ко персть есмы́.

Челове́к, я́ко трава́ дни́е его́, / я́ко цвет се́льный, та́ко оцвете́т.

Яко дух про́йде в нем, и не бу́дет, / и не позна́ет ктому́ ме́ста своего́.

Ми́лость же Госпо́дня от ве́ка и до ве́ка / на боя́щихся Его́.

И пра́вда Его́ на сыне́х сыно́в, / храня́щих заве́т Его́, и по́мнящих за́поведи Его́ твори́ти я́.

Госпо́дь на небеси́ угото́ва Престо́л Свой, / и Ца́рство Его́ все́ми облада́ет.

Благослови́те Го́спода, вси а́нгели Его́, / си́льнии кре́постию, творя́щии сло́во Его́, услы́шати глас слове́с Его́.

Благослови́ те Го́спода, вся силы Его́, / слуги́ Его́, творя́щии во́лю Его́.

Благослови́те Го́спода, вся дела́ Его́, / на вся́ком ме́сте влады́чества Его.

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.

И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Благослови́, душе́ моя́, Го́спода, / и вся вну́тренняя моя́, и́мя свято́е Его́. / Благослове́н еси́, Го́споди.

Ектения малая

Диакон: Пáки и пáки ми́ром Господу помóлимся.

Хор: Господи, помилуй.

Заступи́, спаси́, поми́луй и сохрани́ нас, Боже, Твóею благодáтию.

Хор: Господи, помилуй.

Диакон: Пресвяту́ю, Пречи́стую, Преблагословéнную, Слáвную Влады́чицу нáшу Богорóдицу и Приснодéву Мари́ю со всéми святы́ми помяну́вше, сáми себé и друг дру́га и весь живóт наш Христу Богу предади́м.

Хор: Тебе, Господи.

Иерей по прочтении молитвы второго антифона возглашает:

Иерей: Яко Твóя держáва, и Твóе есть Царство, и сила, и слава, Отца и Сына и Святаго Духа, ны́не и при́сно и во вéки векóв.

Хор: Аминь. Слава Отцу и Сыну и Святому Духу.

Второй антифон

Хвали́, душе́ моя́, Го́спода. / Восхвалю́ Го́спода в животе́[5] мое́м, / пою Бо́гу моему́, до́ндеже есмь[6].

Не наде́йтеся на кня́зи, на сы́ны челове́ческия, / в ни́хже несть[7] спасе́ния.

Изы́дет дух его́, и возврати́тся в зе́млю свою́: / в той день поги́бнут вся по мы́шления его́.

Блаже́н, ему́же Бог Иаковль помо́щник его́, / упова́ние его́ на Го́спода Бога своего́.

Сотво́ршаго не́бо и зе́млю, / мо́ре и вся, я́же[8] в них.

Храня́щаго и́стину в век, / творя́щаго суд оби́димым, / даю́щаго пи́щу а́лчущим.

Госпо́дь реши́т окова́нныя[9], / Госпо́дь умудря́ет слепцы́.

Госпо́дь возво́дит низве́рженныя, / Госпо́дь лю́бит пра́ведники.

Госпо́дь храни́т прише́льцы, / си́ра и вдову́ прии́мет, / и путь гре́шных погуби́т.

Воцари́тся Госпо́дь во век, / Бог твой, Сио́не, в род и род.

И ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Песнь Господу Иисусу Христу

Единоро́дный Сы́не и Сло́ве Бо́жий, Безсме́ртен Сый, / и изво́ливый спасе́ния на́шего ра́ди / воплоти́тися от Святы́я Богоро́дицы и Присноде́вы Мари́и, / не прело́жно вочелове́чивыйся; / распны́йся же, Христе́ Бо́же, сме́ртию смерть попра́вый[10], еди́н Сый Святы́я Тро́ицы, / спрославля́емый Отцу́ и Свято́му Ду́ху, спаси́ нас.

Ектения малая

Диакон: Пáки и пáки ми́ром Господу помóлимся.

Хор: Господи, помилуй.

Заступи́, спаси́, поми́луй и сохрани́ нас, Боже, Твóею благодáтию.

Хор: Господи, помилуй.

Диакон: Пресвяту́ю, Пречи́стую, Преблагословéнную, Слáвную Влады́чицу нáшу Богорóдицу и Приснодéву Мари́ю со всéми святы́ми помяну́вше, сáми себé и друг дру́га и весь живóт наш Христу Богу предади́м.

Хор: Тебе, Господи.

Иерей по прочтении молитвы третьего антифона возглашает:

Яко Благ и Человеколю́бец Бог еси́, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в.

Хор: Аминь.

Третий антифон. Блаженны

Хор[11]: Во Ца́рствии Твое́м помяни́ нас, Го́споди, / егда́[12] прии́деши во Ца́рствии Твое́м.

На 12[13]

Блаже́ни ни́щии ду́хом[14], / я́ко тех есть Ца́рство Небе́сное.

Блаже́ни пла́чущии, / я́ко ти́и уте́шатся.

На 10

Блаже́ни кро́тцыи, / я́ко ти́и[15] насле́дят зе́млю.

Блаже́ни а́лчущии и жа́ждущии пра́вды, / я́ко ти́и насы́тятся.

На 8

Блаже́ни ми́лостивии, / я́ко ти́и поми́ловани бу́дут.

Блаже́ни чи́стии се́рдцем, /я́ко ти́и Бо́га у́зрят.

На 6

Блаже́ни миротво́рцы, / я́ко ти́и сы́нове Бо́жии нареку́тся.

Блаже́ни изгна́ни пра́вды ра́ди, / я́ко тех есть Ца́рство Небе́сное.

На 4

Блаже́ни есте́, егда́ поно́сят вам, / и изжену́т[16] и реку́т всяк зол глаго́л, на вы лжу́ще Мене́ ра́ди[17].

Ра́дуйтеся и весели́теся, / я́ко мзда ва́ша мно́га[18] на небесе́х.

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу.

И ныне и присно и во веки веков.

Аминь.

Антифоны вседневные (будничные)

Первый антифон

Бла́го есть испове́датися Го́сподеви.

Молитвами Богоро́дицы, Спа́се, спаси́ нас.

Бла́го есть испове́датися Го́сподеви / и пе́ти и́мени Твоему́, Вы́шний.

Молитвами Богоро́дицы, Спа́се, спаси́ нас.

Возвеща́ти зау́тра ми́лость Твою́ / и и́стину Твою́ на вся́ку нощь.

Молитвами Богоро́дицы, Спа́се, спаси́ нас.

Яко прав Го́сподь Бог наш, / и несть[19] непра́вды в Нем.

Молитвами Богоро́дицы, Спа́се, спаси́ нас.

Сла́ва: Молитвами Богоро́дицы, Спа́се, спаси́ нас.

И ны́не: Молитвами Богоро́дицы, Спа́се, спаси́ нас.

Второй антифон

Господь воцари́ся, в ле́поту облече́ся.

Моли́твами святы́х Твои́х, Спа́се, спаси́ нас.

Госпо́дь воцари́ся, в ле́поту облече́ся, / облече́ся Госпо́дь в си́лу и препоя́сася. Моли́твами святы́х Твои́х, Спа́се, спаси́ нас.

Ибо утверди́ вселе́нную, / я́ же не подви́жится. Моли́твами святы́х Твои́х, Спа́се, спаси́ нас.

Свиде́ния[20] Твоя́ уве́ришася[21] зело́; / до́му Твоему́ подоба́ет святы́ня, Го́споди, в долготу́ дний. Моли́твами святы́х Твои́х, Спа́се, спаси́ нас.

Слава, и ныне: Единородный Сыне...

Третий антифон

Прииди́те, возра́дуемся Го́сподеви, / воскли́кнем Бо́гу Спаси́телю на́шему.

Спаси́ ны, Сы́не Бо́жий, / во святы́х ди́вен cый[22], пою́щия Ти: аллилу́иа.

Предвари́м лице́ Его́[23] во испове́дании[24], / и во псалме́х воскли́кнем Ему́.

Спаси́ ны, Сы́не Бо́жий, / во святы́х ди́вен cый, пою́щия Ти: аллилу́иа.

Яко Бог Ве́лий[25] Господь, / и Царь Ве́лий по всей земли́.

Спаси́ ны, Сы́не Бо́жий, / во святы́х ди́вен cый, пою́щия Ти: аллилу́иа.

Яко в руце́[26] Его вси концы́ земли́, / и высоты́ гор Того́ суть[27].

Спаси́ ны, Сы́не Бо́жий, / во святы́х ди́вен cый, пою́щия Ти: аллилу́иа.

Яко Того́ есть мо́ре, и Той сотвори́ е́[28], / и су́шу ру́це Его́ созда́сте.

Спаси́ ны, Сы́не Бо́жий, / во святы́х ди́вен cый, пою́щия Ти: аллилу́иа.

Вход с Евангелием

Диакон: Благослови́, влады́ко, святы́й вход.

Иерей (благословляя): Благослове́н вход святы́х Твои́х, всегда́, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в.

Диакон: Прему́дрость, про́сти.

Входное[29]

Хор: Приидите, поклонимся и припадем ко Христу. Спаси ны, Сыне Божий, воскресы́й из мертвых, поющия Ти: аллилуиа.

Следуют тропари и кондаки[30].

[При архиерейском служении: когда архиерей кадит, хор поет:

Ис полла́ э́ти дэ́спота[31].

При хиротонии:

Святи́и му́ченицы, / и́же до́бре страда́вше и венча́вшеся, / моли́теся ко Го́споду / спасти́ся душа́м на́шим.

Сла́ва Тебе́, Христе́ Бо́же, / апо́столов похвало́ / и му́чеников ра́дование, / и́хже про́поведь Тро́ица Единосу́щная.

Иса́ие, лику́й, / Дева име́[32] во чре́ве, / и роди́ Сы́на Емману́ила, / Бога же и человека, / Восто́к и́мя Ему́; / Его́же вели ча́юще, / Де́ву ублажа́ем.

Аксиос, а́ксиос, а́ксиос[33].

Ки́рие, эле́йсон [или: Господи, помилуй. (Трижды)]

Во время пения тропарей и кондаков иерей читает тайную молитву Трисвятого пения.

Иерей: Яко Свят еси́, Бо́же на́ш, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, Отцу и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно.

Диакон: Господи, спаси благочестивыя и услыши ны.

Хор: Господи, спаси благочестивыя и услыши ны.

Диакон: И во ве́ки веко́в.

Хор: Аминь.

Трисвятое[34]

Святы́й Бо́же, Святы́й Кре́пкий, Святы́й Безсме́ртный, поми́луй на́с. (Трижды)

Сла́ва Отцу и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Святы́й Безсме́ртный, поми́луй на́с.

Святы́й Бо́же, Святы́й Кре́пкий, Святы́й Безсме́ртный, поми́луй на́с.

Во время пения Трисвятого священнослужители также читают Трисвятое, затем отходят на горнее место.

Диакон: Во́нмем.

Иерей: Мир всем.

Чтец: И ду́хови твоему́.

Диакон: Премудрость.

Чтец: Проки́мен, глас...[35]

Прокимны и аллилуиарии воскресные на литургии

Глас 1-й

Бу́ди, Го́споди, ми́лость Твоя́ на нас, / я́коже упова́хом на Тя.

Стих: Ра́дуйтеся, пра́веднии, о Го́споде, пра́вым подоба́ет похвала́.

Аллилуиа: Бог дая́й отмще́ние мне и покори́вый люди под мя.

Стих: Велича́яй спасе́ния царе́ва и творя́й ми́лость христу́ Своему́ Дави́ду и се́мени его́ до ве́ка.

Глас 2-й

Кре́пость моя́ и пе́ние мое́ Госпо́дь, / и бысть мне во спасе́ние.

Стих: Наказу́я наказа́ мя Господь, сме́рти же не предаде́ мя.

Аллилуия: Услы́шит тя Госпо́дь в день пе ча́ли, защи́тит тя и́мя Бо́га Иа́ковля.

Стих: Господи, спаси́ царя́ и услы́ши ны, во́ньже а́ще день призове́м Тя.

Глас 3-й

По́йте Бо́гу на́шему, по́йте, / по́йте Царе́ви на́шему, по́йте.

Стих: Вси язы́цы, восплещи́те рука́ми, воскли́кните Богу гла́сом ра́дования.

Аллилуиа: На Тя, Господи, упова́х, да не постыжу́ся во век.

Стих: Бу́ди ми в Бо́га Защи́тителя и в дом прибе́жища, е́же спасти́ мя́.

Глас 4-й

Яко возвели́чишася дела́ Твоя́, Го́споди, / вся прему́дростию сотвори́л еси́.

Стих: Благослови́, душе́ моя́, Го́спода, Го́споди Бо́же мой, возвели́чился еси́ зело́.

Аллилуиа: Наляцы́ и успева́й и ца́рствуй, и́стины ра́ди и кро́тости и пра́вды.

Стих: Возлюби́л еси́ пра́вду и возненави́дел еси́ беззако́ние.

Глас 5

Ты, Го́споди, сохрани́ши ны / и соблюде́ши ны от ро́да сего́ и во век.

Стих: Спаси́ мя, Го́споди, я́ко оскуде́ преподо́бный.

Аллилуиа: Ми́лости Твоя́, Го́споди, во век воспою́, в род и род возвещу́ и́стину Твою́ усты́ мои́ми.

Стих: Зане́ рекл еси́: в век ми́лость сози́ждется, на небесе́х угото́вится и́стина Твоя́.

Глас 6-й

Спаси́, Го́споди, лю́ди Твоя́ / и благослови́ достоя́ние Твое́.

Стих: К Тебе́, Го́споди, воззову́, Бо́же мой, да не премолчи́ши от мене́.

Аллилуиа: Живы́й в по́мощи Вы́шняго в кро́ве Бо́га Небе́снаго водвори́тся.

Стих: Рече́т Го́сподеви: Засту́пник мой еси́ и Прибе́жище мое́, Бог мой, и упова́ю на Него́.

Глас 7-й

Го́сподь кре́пость лю́дем Свои́м даст, / Госпо́дь благослови́т лю́ди Своя́ ми́ром.

Стих: Принеси́те Го́сподеви, сы́нове Бо́жии, принеси́те Го́сподеви сы́ны о́вни.

Аллилуиа: Бла́го есть испове́датися Го́сподеви и пе́ти и́мени Твоему́, Вы́шний.

Стих: Возвеща́ти зау́тра ми́лость Твою́ и и́стину Твою́ на вся́ку нощь.

Глас 8-й

Помоли́теся и воздади́те / Го́сподеви Бо́гу на́шему.

Стих: Ве́дом во Иуде́и Бог, во Изра́или ве́лие и́мя Его́.

Аллилуиа: Прииди́те, возра́дуемся Го́сподеви, воскли́кнем Бо́гу Спаси́телю на́шему.

Стих: Предвари́м лице́ Его́ во ис по ве́дании и во псалме́х воскли́кнем Ему́.

Прокимны и аллилуиарии дневные (будничные)

В понедельник, глас 4-й

Творя́й а́нгелы Своя́ ду́хи, / и слуги́ Своя́ пла́мень о́гненный.

Стих: Благослови́, душе́ моя, Го́спода, Го́споди Бо́же мой, возвели́чился еси́ зело́.

Аллилуиа, глас 5-й: Хвали́те Го́спода, вси а́нгели Его́, хвали́те Его́, вся́ си́лы Его́.

Стих: Яко Той рече́, и бы́ша; Той повеле́, и созда́шася.

Во вторник, глас 7-й

Возвесели́тся пра́ведник о Го́споде / и упова́ет на Него́.

Стих: Услы́ши, Бо́же, гла́с мой, внегда́ моли́ти ми ся к Тебе́.

Аллилуиа, глас 4-й: Пра́ведник я́ко фи́никс процвете́т, я́ко кедр, и́же в Лива́не, умно́жится.

Стих: Насажде́ни в дому́ Госпо́дни во дво́рех Бо́га на́шего процвету́т.

В среду, глас 3-й

Вели́чит душа́ Моя́ Го́спода, / и возра́довася дух Мой о Бо́зе Спа́се Мое́м.

Стих: Яко призре́ на смире́ние Рабы́ Своея́, се бо отны́не ублажа́т Мя вси ро́ди.

Аллилуиа, глас 8-й: Слы́ши, Дщи, и виждь, и приклони́ у́хо Твое́.

Стих: Лицу́ Твоему́ помо́лятся бога́тии лю́дстии.

В четверг, глас 8-й

Во всю зе́млю изы́де веща́ние их, / и в концы́ вселе́нныя глаго́лы их.

Стих: Небеса́ пове́дают сла́ву Бо́жию, творе́ние же руку́ Его́ возвеща́ет твердь.

Аллилуиа, глас 1-й: Испове́дят небеса́ чудеса́ Твоя́, Го́споди, и́бо и́стину Твою́ в Це́ркви святы́х.

Стих: Бог прославля́ем в сове́те святы́х.

В пятницу, глас 7-й

Возноси́те Го́спода Бо́га на́шего / и покланя́йтеся подно́жию но́гу Его́, я́ко свя́то есть.

Стих: Госпо́дь воцари́ся, да гне́ваются лю́дие.

Аллилуиа, глас 1-й: Помяни́ сонм Твой, его́же стяжа́л еси́ испе́рва.

Стих: Бог же Царь наш пре́ жде ве́ ка, соде́ла спасе́ние посреде́ земли́.

В субботу, глас 8-й

Весели́теся о Го́споде, / и ра́дуйтеся, пра́веднии.

Стих: Блаже́ни, и́хже оста́вишася беззако́ния и и́хже прикры́шася греси́.

Заупокойный, глас 6-й: Ду́ши их / во благи́х водворя́тся.

Аллилуиа, глас 4-й: Воззва́ша пра́веднии, и Госпо́дь услы́ша их, и от всех скорбе́й их изба́ви их.

Стих: Мно́ги ско́рби пра́ведным, и от всех их изба́вит я́ Госпо́дь.

Стих: Блаже́ни, я́же избра́л и прия́л еси́, Го́споди, и па́мять их в род и род.

Диакон: Прему́дрость.

Чтец: Дея́ний святы́х апо́стол чте́ние.

Или: Собо́рнаго посла́ния Петро́ва (Иоаннова и т. д., причем не принято говорить, какое это послание — первое, второе или третье) чте́ние.

Или: к Ри́мляном (к Кори́нфяном, к Гала́том, к Тимофе́ю и т. д.) послания святаго апостола Павла чтение.

Диакон: Во́нмем[36].

Чтение Апостола.

Иерей чтецу: Мир ти.

Чтец: И духови твоему.

Диакон: Премудрость.

Чтец: Аллилуиа, глас...

Хор поет «Аллилуиа» трижды на указанный глас. Чтец произносит аллилуиарий[37], хор: «Аллилуиа». Чтец — второй стих аллилуиария, хор поет в третий раз «Аллилуиа».

Диакон: Благослови́, влады́ко, благовести́теля свята́го апо́стола и евангели́ста (имя евангелиста).

Священник, благословляя, произносит:

Бог, моли́твами свята́го сла́внаго, всехва́льнаго апо́стола и евангели́ста (имя), да даст тебе́ глаго́л, благовеству́ющему си́лою мно́гою[38], во исполне́ние Ева́нгелиа возлю́бленнаго Сы́на Своего́, Го́спода на́шего Иису́са Христа́.

Диакон: Аминь.

Иерей: Прему́дрость, про́сти, услы́шим Свята́го Ева́нгелиа. Мир всем.

Хор: И ду́хови твоему.

Диакон: От (имя) Свята́го Ева́нгелиа чте́ние.

Хор: Слава Тебе, Господи, слава Тебе.

Иерей: Во́нмем.

Читается Евангелие. По окончании чтения:

Хор: Слава Тебе, Господи, слава Тебе.

Ектения сугубая[39]

Диакон: Рцем вси от всея́ души́, и от всего помышле́ния на́шего рцем.

Хор: Господи, помилуй.

Диакон: Го́споди Вседержи́телю, Бо́же оте́ц на́ших, мо́лим Ти ся, услы́ши и поми́луй.

Хор: Господи, помилуй.

Диакон: Поми́луй нас, Бо́же, по вели́цей ми́лости Твое́й, мо́лим Ти ся, услы́ши и поми́луй.

Хор: Го́споди, поми́луй, Го́споди, поми́луй, Го́споди, поми́луй (на каждое прошение).

Диакон: Еще́ мо́лимся о Вели́ком Господине и Отце́ на́шем Святе́йшем Патриа́рхе Кирилле, и о господи́не на́шем преосвяще́ннейшем митрополи́те (или: архиепи́скопе, или: епи́скопе) (имя), и всей во Христе́ бра́тии на́шей.

Еще́ мо́лимся о богохрани́мей стране́ нашей, власте́х и во́инстве ея́, да ти́хое и безмо́лвное житие́ поживе́м во вся́ком благоче́стии и чистоте́.

Еще́ мо́лимся о бра́тиях наших, свяще́нницех, священномона́сех, и всем во Христе́ бра́тстве нашем.

Еще́ мо́лимся о блаже́нных и приснопа́мятных святе́йших патриа́рсех правосла́вных, и созда́телех свята́го хра́ма сего́ (если в монастыре: святы́я оби́тели сея́), и о всех преждепочи́вших отце́х и бра́тиях, зде лежа́щих и повсю́ду, правосла́вных.

Еще́ мо́лимся о ми́лости, жи́зни, ми́ре, здра́вии, спасе́нии, посеще́нии и оставле́нии грехо́в рабо́в Бо́жиих, бра́тии свята́го хра́ма сего́ (если в монастыре: святыя обители сея).

Еще́ мо́лимся о плодонося́щих и доброде́ющих во святе́м и всечестне́м хра́ме сем, тружда́ющихся, пою́щих и предстоя́щих лю́дех, ожида́ющих от Тебе́ вели́кия и бога́тыя ми́лости.

Иерей: Яко Ми́лостив и Человеколю́бец Бог еси́, и Тебе славу возсыла́ем, Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в.

Хор: Ами́нь.

[В некоторые дни церковного года (кроме двунадесятых и храмовых праздников) за сугубой ектенией читается следующая ектения об усопших, при открытых царских вратах и с кадильницей:

Диакон: Поми́луй нас, Бо́же, по вели́цей ми́лости Твоей, мо́лим Ти ся, услы́ши и поми́луй.

Хор: Господи, помилуй, Господи, помилуй, Господи, помилуй (на каждое прошение).

Диакон: Еще́ мо́лимся о упокое́нии душ усо́пших рабо́в Бо́жиих (имена) и о е́же прости́тися им вся́кому прегреше́нию, во́льному же и нево́льному.

Яко да Госпо́дь Бог учини́т ду́ши их, иде́ же[40] пра́веднии упокоя́ются.

Ми́лости Бо́жия, Ца́рства Небе́снаго и оставле́ния грехо́в их у Христа́, Безсме́ртнаго Царя́ и Бо́га на́шего, про́сим.

Хор: Пода́й, Го́споди.

Диакон: Господу помо́лимся.

Хор: Господи, поми́луй.

Иерей: Яко Ты еси́ воскресе́ние, и живо́т, и поко́й усо́пших раб Твои́х (имена), Христе́ Бо́же наш, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, со Безнача́льным Твои́м Отце́м и Пресвяты́м и Благи́м и Животворя́щим Твои́м Диу́хом, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в.

Хор: Ами́нь.

Царские врата закрываются.]

Ектения об оглашенных[41]

Диакон: Помоли́теся, оглаше́нии, Го́сподеви.

Хор: Господи, помилуй. (На каждое прошение).

Диакон: Ве́рнии[42], о оглаше́нных помо́лимся, да Госпо́дь поми́лует их.

Огласи́т их сло́вом и́стины.

Откры́ет[43] им Ева́нгелие пра́вды.

Соедини́т их Святе́й Свое́й, Собо́рней и Апо́стольстей Це́ркви.

Спаси́, поми́луй, заступи́ и сохрани́ их, Бо́же, Твое́ю благода́тию.

Оглаше́ннии, главы́ ва́ша Го́сподеви приклони́те.

Хор: Тебе, Господи.

Иерей: Да и ти́и[44] с нами сла́вят пречестно́е и великоле́пое и́мя Твое́, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в.

Хор: Ами́нь.

Диакон: Ели́цы[45] оглаше́ннии, изыди́те[46],

Оглаше́ннии, изыди́те.

Елицы оглашеннии, изыдите.

Да никто́ от оглаше́нных, ели́цы ве́рнии, Па́ки и па́ки ми́ром Го́споду помо́лимся.

Хор: Господи, помилуй.

Диакон: Заступи́, спаси́, поми́луй и сохрани́ нас, Боже, Твоею благода́тию.

Хор: Господи, помилуй.

Диакон: Прему́дрость.

Иерей: Яко подоба́ет Тебе́ вся́кая сла́ва, честь и поклоне́ние, Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в.

Хор: Аминь.

Диакон: Па́ки и па́ки ми́ром Го́споду помо́лимся.

Хор: Господи, помилуй. (На каждое прошение)

Диакон: О свы́шнем ми́ре и спасе́нии душ на́ших Го́споду помо́лимся.

О ми́ре всего́ ми́ра, благостоя́нии святы́х Бо́жиих Церкве́й и соедине́нии всех Го́споду помо́лимся.

О святе́м хра́ме сем и с ве́рою, благогове́нием и стра́хом Бо́жиим входя́щих вонь Господу помолимся.

О изба́витися нам от вся́кия ско́рби, гне́ва и ну́жды Го́споду помолимся.

Заступи́, спаси́, поми́луй и сохрани́ нас, Бо́же, Твое́ю благода́тию.

Диакон: Прему́дрость.

Иерей: Яко да под держа́вою Твое́ю всегда́ храни́ми, Тебе́ сла́ву возсыла́ем, Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Духу, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в.

(Открываются царские врата.)

Хор: Аминь.

Херувимская песнь[47]

Иже[48] Херуви́мы та́йно[49] образу́юще[50] и Животворя́щей Тро́ице Трисвяту́ю пе́снь припева́юще[51], вся́кое ны́не жите́йское отложи́м[52] попече́ние[53].

Священник и диакон перед престолом трижды тихо произносят Херувимскую песнь и отходят к жертвеннику.

Иерей кадит святые дары, молясь: Боже, очи́сти мя, гре́шнаго.

Диакон: Возми́, влады́ко.

Иерей, возлагая на его плечо воздух: Возми́те ру́ки ва́ша во свята́я и благослови́те Господа. И, взяв святые дары, выходят из алтаря на солею.

Великий вход

Диакон: Вели́каго Господи́на и Отца́ на́шего Кирилла, Святе́йшаго Патриа́рха Моско́вскаго и всея́ Руси́, и господи́на на́шего преосвяще́ннейшаго (имя епархиального архиерея), да помяне́т Госпо́дь Бог во Ца́рствии Свое́м, всегда́, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в.

Иерей: Преосвященныя митрополиты, архиепископы и епископы, и весь священнический и монашеский чин, и причет церковный, братию святаго храма сего, вас и всех правосла́вных христиа́н да помяне́т Госпо́дь Бог во Ца́рствии Свое́м всегда́, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в.

Хор: Аминь. Яко да Царя́ всех поды́мем, а́нгельскими неви́димо дориноси́ма[54] чи́нми. Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа.

Ектения просительная

Диакон: Испо́лним моли́тву на́шу Го́сподеви.

Хор: Го́споди, поми́луй. (На каждое прошение)

Диакон: О предложе́нных Честны́х Даре́х Го́споду помо́лимся.

О святе́м хра́ме сем и с ве́рою, благогове́нием и стра́хом Бо́жиим входя́щих вонь Го́споду помо́лимся.

О изба́витися нам от вся́кия ско́рби, гне́ва и ну́жды Го́споду помо́лимся.

Заступи́, спаси́, поми́луй и сохрани́ нас, Бо́же, Твое́ю благода́тию.

Дне всего́ соверше́нна, свя́та, ми́рна и безгре́шна у Го́спода про́сим.

Хор: Пода́й, Го́споди. (На каждое прошение)

Диакон: Ангела ми́рна, ве́рна наста́вника, храни́теля душ и теле́с на́ших у Го́спода про́сим.

Проще́ния и оставле́ния грехо́в и прегреше́ний на́ших у Го́спода про́сим.

До́брых и поле́зных душа́м на́шим и ми́ра ми́рови у Го́спода про́сим.

Про́чее вре́мя живота́ на́шего в ми́ре и покая́нии сконча́ти у Го́спода про́сим.

Христиа́нския кончи́ны живота́ на́шего, безболе́знены, непосты́дны, ми́рны и до́браго отве́та на Стра́шнем Суди́щи Христо́ве про́сим.

Пресвяту́ю, Пречи́стую, Преблагослове́нную, Сла́вную Влады́чицу на́шу Богоро́дицу и Присноде́ву Мари́ю со все́ми святы́ми помяну́вше, са́ми себе́, и друг дру́га, и весь живо́т наш Христу́ Бо́гу предади́м.

Хор: Тебе́, Го́споди.

Иерей: Щедро́тами Единоро́днаго Сы́на Твоего́, с Ни́мже благослове́н еси́, со Пресвяты́м и Благи́м и Животворя́щим Твои́м Ду́хом, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в.

Хор: Ами́нь.

Иерей: Мир всем.

Хор: И ду́хови твоему́.

Диакон: Возлю́бим друг дру́га, да единомы́слием испове́мы[55].

Хор: Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, Тро́ицу Единосу́щную и Неразде́льную.

Диакон: Две́ри, две́ри, прему́дростию во́нмем.

(Открывается завеса царских врат)

Символ веры

Ве́рую во Еди́наго Бо́га Отца́, Вседержи́теля, Творца́ не́бу и земли́, ви́димым же всем и неви́димым. И во Еди́наго Го́спода Иису́са Христа́, Сы́на Бо́жия, Единоро́днаго, Иже от Отца́ рожде́ннаго пре́жде всех век; Све́та от Све́та, Бо́га и́стинна от Бо́га и́стинна, рожде́нна, несотворе́нна, Единосу́щна Отцу́, Имже вся бы́ша[56]. Нас ра́ди челове́к и на́шего ра́ди спасе́ния сше́дшаго с Небе́с, и воплоти́вшагося от Ду́ха Свя́та и Мари́и Де́вы, и вочелове́чшася[57]. Распя́таго же за ны при Понти́йстем Пила́те, и страда́вша, и погребе́нна. И воскре́сшаго в тре́тий день по Писа́нием. И возше́дшаго на Небеса́, и седя́ща одесну́ю[58] Отца́. И па́ки[59] гряду́щаго со сла́вою суди́ти живы́м и ме́ртвым, Его́же Ца́рствию не бу́дет конца́. И в Ду́ха Свята́го, Го́спода, Животворя́щаго, Иже от Отца́ исходя́щаго, Иже со Отце́м и Сы́ном спокланя́ема и ссла́вима, глаго́лавшаго проро́ки. Во еди́ну Святу́ю, Собо́рную и Апо́стольскую Це́рковь. Испове́дую еди́но Креще́ние во оставле́ние грехо́в. Ча́ю[60] воскресе́ния ме́ртвых и жи́зни бу́дущаго ве́ка. Ами́нь.

Диакон: Ста́нем до́бре[61], ста́нем со стра́хом[62], во́нмем, Свято́е Возноше́ние в ми́ре приноси́ти.

Хор: Ми́лость ми́ра, же́ртву хвале́ния.

Иерей: Благода́ть Го́спода на́шего Иису́са Христа́, и любы́[63] Бо́га и Отца́, и прича́стие Свята́го Ду́ха бу́ди со все́ми ва́ми.

Хор: И со ду́хом твои́м.

Иерей: Горе́[64] име́им[65] сердца́.

Хор: Имамы[66] ко Го́споду.

Иерей: Благодари́м Го́спода.

Хор: До́стойно и пра́ведно есть покланя́тися Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, Тро́ице Единосу́щней и Неразде́льней.

Иерей: Побе́дную песнь пою́ще, вопию́ще, взыва́юще и глаго́люще.

Хор: Свят, Свят, Свят Господь Савао́ф, испо́лнь[67] не́бо и земля́ славы Твоея́; оса́нна[68] в вы́шних, благослове́н Гряды́й[69] во и́мя Госпо́дне, оса́нна в вы́шних.

Иерей: Приими́те, яди́те, сие́ есть Те́ло Мое́, е́же за вы ломи́мое во оставле́ние грехо́в.

Хор: Аминь.

Иерей: Пи́йте от нея́ вси, сия́ есть Кровь Моя́ Но́ваго Заве́та, я́же за вы и за мно́ги излива́емая во оставле́ние грехо́в[70].

Хор: Аминь.

Иерей: Твоя́ от Твои́х Тебе́ принося́ще о всех и за вся.

Хор: Тебе́ пое́м, Тебе́ благослови́м, Тебе́ благодари́м, Го́споди, и мо́лим Ти ся, Бо́же наш[71].

Иерей: Изря́дно[72] о Пресвяте́й, Пречи́стей, Преблагослове́нней, Сла́вней Влады́чице на́шей Богоро́дице и Присноде́ве Мари́и.

Хор: Досто́йно есть, я́ко вои́стинну блажи́ти Тя Богородицу, Присноблаже́нную и Пренепоро́чную, и Ма́терь Бога нашего.

Честне́йшую Херуви́м и сла́внейшую без сравне́ния Серафи́м, без истле́ния Бога Сло́ва ро́ждшую, су́щую Богоро́дицу Тя велича́ем[73].

[На литургии святителя Василия Великого вместо «Достойно есть...» поется:

О Тебе́ ра́дуется, Благода́тная, вся́кая тварь[74], а́нгельский собо́р и челове́ческий род, освяще́нный хра́ме и раю́ слове́сный, де́вственная похвало, из Нея́же[75] Бог воплоти́ся и Младе́нец бысть, прежде век сый Бог наш; ложесна́ бо Твоя́ престо́л сотвори́ и чре́во Твое простра́ннее небе́с соде́ла. О Тебе́ ра́дуется, Благода́тная, вся́кая тварь, сла́ва Тебе́.]

Иерей: В пе́рвых помяни́, Го́споди, Вели́каго Господи́на и Отца́ на́шего Кирилла Святе́йшаго Патриа́рха Моско́вскаго и всея́ Руси́, и господи́на на́шего преосвяще́ннейшаго (чин и имя епархиального архиерея), и́хже да́руй святы́м Твои́м Це́рквам в ми́ре, це́лых, че́стных, здра́вых, долгоде́нствующих, пра́во пра́вящих сло́во Твоея́ и́стины.

Хор: И всех и вся.

Иерей: И даждь нам еди́неми усты́ и еди́нем се́рдцем сла́вити и воспева́ти пречестно́е и великоле́пое и́мя Твое́, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в.

Хор: Аминь.

Иерей: И да бу́дут ми́лости Вели́каго Бо́га и Спа́са на́шего Иису́са Христа́ со все́ми ва́ми.

Хор: И со ду́хом твои́м.

Ектения просительная

Диакон: Вся святы́я помяну́вше, па́ки и па́ки ми́ром Го́споду помо́лимся.

Хор: Го́споди, поми́луй. (На каждое прошение)

Диакон: О принесе́нных и освяще́нных Честны́х Даре́х Го́споду помо́лимся.

Яко да Человеколю́бец Бог наш прие́мь я́[76] во святы́й и пренебе́сный и мы́сленный Сво́й Же́ртвенник, в воню́[77] благоуха́ния духо́внаго, возниспо́слет нам Боже́ственную благода́ть и дар Свята́го Ду́ха, помо́лимся.

О изба́витися нам от вся́кия ско́рби, гне́ва и ну́жды Го́споду помо́лимся.

Заступи́, спаси́, поми́луй и сохрани́ нас, Бо́же, Твое́ю благода́тию.

Дне всего́ соверше́нна, свя́та, ми́рна и безгре́шна у Го́спода про́сим.

Хор: Пода́й, Го́споди. (На каждое прошение)

Диакон: Ангела ми́рна, ве́рна наста́вника, храни́теля душ и теле́с на́ших у Го́спода про́сим.

Проще́ния и оставле́ния грехо́в и пргреше́ний на́ших у Го́спода про́сим.

До́брых и поле́зных душа́м на́шим и ми́ра ми́рови у Го́спода про́сим.

Про́чее вре́мя живота́ на́шего в ми́ре и покая́нии сконча́ти у Го́спода про́сим.

Христиа́нския кончи́ны живота́ на́шего, безболе́знены, непосты́дны, ми́рны, и добраго отве́та на Стра́шнем Суди́щи Христо́ве про́сим.

Соедине́ние ве́ры и прича́стие[78] Свята́го Ду́ха испроси́вше, са́ми себе́, и друг друга, и весь живо́т наш Христу Бо́гу предади́м.

Хор: Тебе, Господи.

Иерей: И сподоби[79] нас, Владыко, со дерзнове́нием, неосужде́нно сме́ти[80] призыва́ти Тебе, Небе́снаго Бо́га Отца́, и глаго́лати:

Хор (или все молящиеся): Отче наш, Иже еси́ на небесе́х[81]! Да святи́тся и́мя Твое́, да прии́дет Ца́рствие Твое́, да бу́дет во́ля Твоя́, я́ко на небеси́, и на земли́. Хлеб наш насу́щный даждь[82] нам днесь, и оста́ви нам до́лги на́ша, я́коже и мы оставля́ем должнико́м на́шим; и не введи́ нас во искуше́ние, но изба́ви нас от лука́ваго.

Иерей: Яко Твое́ есть Ца́рство, и си́ла, и сла́ва, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в.

Хор: Ами́нь.

Иерей: Мир всем.

Хор: И ду́хови твоему.

Диакон: Главы́ ва́ша Го́сподеви приклони́те.

Хор: Тебе́, Го́споди.

Иерей: Благода́тию и щедро́тами и человеколю́бием Единоро́днаго Сы́на Твоего́, с Ни́мже благослове́н еси́, со Пресвяты́м и Благи́м и Животворя́щим Твои́м Ду́хом, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в.

Хор: Аминь.

Закрываются царские врата и завеса.

Диакон: Во́нмем.

Иерей: Святая святы́м.

Хор: Еди́н Свят, еди́н Госпо́дь, Иису́с Христо́с, во сла́ву Бо́га Отца́. Аминь.

Причастны[83]

В воскресенье

Хвали́те Го́спода с небе́с, хвали́те Его́ в вы́шних. Аллилу́иа, аллилу́иа, аллилу́иа.

В понедельник

Творя́й Ангелы Своя́ ду́хи, и слуги́ Своя́ пла́мень о́гненный.

Во вторник

В па́мять ве́чную бу́дет пра́ведник, от слу́ха зла[84] не убои́тся.

В среду

Ча́шу спасе́ния прииму́ и и́мя Госпо́дне призову́.

В четверг

Во всю зе́млю изы́де веща́ние[85] их, и в концы́ вселе́нныя глаго́лы их.

В пятницу

Спасе́ние соде́лал еси́ посреде́ земли́, Бо́же.

В субботу

Ра́дуйтеся, пра́веднии, о Го́споде, пра́вым подоба́ет похвала́.

Заупокойный

Блаже́ни, я́же избра́л и прия́л еси́, Го́споди, и па́мять их в род и род.

В праздники Богородицы

Ча́шу спасе́ния прииму́ и и́мя Госпо́дне призову́.

В праздники апостолов

Во всю́ зе́млю изы́де веща́ние их, и в концы́ вселе́нныя глаго́лы их.

В дни памяти святых

В па́мять ве́чную буде́т пра́ведник, от слу́ха зла не убои́тся.

Открываются царские врата. Диакон, вынося Святую Чашу, возглашает:

Со стра́хом Бо́жиим и ве́рою приступи́те.

(Передает чашу священнику.)

Хор: Благослове́н Гряды́й во и́мя Госпо́дне, Бог Госпо́дь и яви́ся нам[86].

Иерей и с ним все, желающие причаститься:

Ве́рую, Го́споди, и испове́дую, я́ко Ты еси́ вои́стинну Христос, Сын Бога Жива́го, прише́дый в мир гре́шныя спасти́, от нихже пе́рвый есмь аз. Еще́ ве́рую, я́ко сие́ са́мое е́сть Пречи́стое Те́ло Твое́, и сия́ са́мая е́сть Честна́я Кро́вь Твоя́. Молю́ся убо Тебе́: поми́луй мя, и прости́ ми прегреше́ния моя́, во́льная и нево́льная, я́же сло́вом, я́же де́лом, я́же ве́дением и неве́дением, и сподо́би мя неосужде́нно причасти́тися Пречи́стых Твои́х Та́инств, во оставле́ние грехо́в и в жизнь ве́чную. Аминь.

Ве́чери Твоея́ Та́йныя днесь, Сы́не Бо́жий, прича́стника мя приими́: не бо враго́м Твои́м та́йну пове́м, ни лобза́ния Ти дам, я́ко Иу́да, но я́ко разбо́йник, испове́даю Тя: помяни́ мя, Го́споди, во Ца́рствии Твое́м.

Да не в суд или́ во осужде́ние бу́дет мне причаще́ние Святы́х Твои́х Та́ин, Господи, но во исцеле́ние души́ и те́ла. Аминь.

Причащая мирян, иерей говорит: Причаща́ется раб Бо́жий (имя), Честна́го и Свята́го Те́ла и Кро́ве Господа и Бога и Спаса нашего Иисуса Христа, во оставле́ние грехо́в свои́х и в жизнь вечную.

Хор (во время причащения): Тело Христо́во приими́те, Исто́чника безсме́ртнаго вкуси́те[87].

По причащении мирян священник опускает в Потир частицы, вынутые из просфор, произнося:

Омы́й, Го́споди, грехи́ помина́вшихся зде[88] Кро́вию Твое́ю Честно́ю, моли́твами святы́х Твои́х.

Иерей: Спаси́, Бо́же, лю́ди Твоя́ и благослови́ достоя́ние Твое́.

Хор[89]: Ви́дехом[90] Свет Истинный, / прия́хом[91] Ду́ха Небе́снаго, / обрето́хом[92] ве́ру и́стинную, / Неразде́льней Тро́ице покланя́емся: / Та бо[93] нас спасла́ есть.

Иерей (тайно): Благослове́н Бог наш...

Возглас: Всегда́, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в.

Хор: Аминь.

Да испо́лнятся уста́ на́ша / хвале́ния Твоего́, Го́споди, / я́ко да пое́м сла́ву Твою́, / я́ко сподо́бил еси́ нас причасти́тися / Святы́м Твои́м, Боже́ственным, Безсме́ртным и Животворя́щим Та́йнам; / соблюди́ нас во Твоей святы́ни, / весь день поуча́тися пра́вде Твое́й. / Аллилу́иа, аллилу́иа, аллилу́иа[94].

Диакон: Про́сти прии́мше[95] Боже́ственных, Святы́х, Пречи́стых, Безсме́ртных, Небе́сных и Животворя́щих, Стра́шных Христо́вых Та́ин, досто́йно благодари́м Го́спода.

Хор: Господи, помилуй.

Диакон: Заступи́, спаси́, поми́луй и сохрани́ нас, Бо́же, Твое́ю благода́тию.

Хор: Господи, помилуй.

Диакон: День весь соверше́н, свят, ми́рен и безгре́шен испроси́вше, са́ми себе́ и друг дру́га и весь живо́т наш Христу́ Бо́гу предади́м.

Хор: Тебе, Господи.

Иерей: Яко Ты еси́ освяще́ние на́ше, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в.

Хор: Аминь.

Иерей: С ми́ром изы́дем.

Хор: О и́мени Госпо́дни.

Диакон: Господу помолимся.

Хор: Господи, помилуй.

Молитва заамво́нная

Иерей (стоя перед амвоном): Благословля́яй благословя́щия Тя, Го́споди, и освяща́яй на Тя упова́ющия, спаси́ люди Твоя и благослови́ достоя́ние Твое[96], исполне́ние[97] Це́ркве Твоея́ сохрани́, освяти́ лю́бящия благоле́пие до́му Твоего́; Ты тех возпросла́ви Боже́ственною Твое́ю си́лою, и не оста́ви нас, упова́ющих на Тя. Мир ми́рови Твоему́ да́руй, Це́рквам Твои́м, свяще́нником, во́инству и всем лю́дем Твои́м.

Яко вся́кое дая́ние бла́го[98] и всяк дар соверше́н свы́ше есть, сходя́й[99] от Тебе́, Отца́ Све́тов; и Тебе́ сла́ву, и благодаре́ние, и поклоне́ние возсыла́ем, Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в.

Хор: Аминь. Бу́ди и́мя Госпо́дне благослове́нно от ны́не и до ве́ка. (Трижды)[100]

Псалом 33

Хор: Благословлю́ Го́спода на вся́кое вре́мя, / вы́ну хвала́ Его́ во усте́х мои́х. / О Го́споде похва́лится душа́ моя́, / да услы́шат кро́тцыи и возвеселя́тся. / Возвели́чите Го́спода со мно́ю, / и вознесе́м и́мя Его́ вку́пе. / Взыска́х Го́спода, и услы́ша мя, / и от всех скорбе́й мои́х изба́ви мя. / Приступи́те к Нему́ и просвети́теся, / и ли́ца ва́ша не постыдя́тся. / Сей ни́щий воззва́, и Госпо́дь услы́ша и́, / и от всех скорбе́й его́ спасе́ и́. / Ополчи́тся Ангел Госпо́день о́крест боя́щихся Его́ / и изба́вит их. / Вкуси́те и ви́дите, я́ко благ Госпо́дь; / блаже́н муж, и́же упова́ет Нань. / Бо́йтеся Господа, вси святи́и Его́, / я́ко несть лише́ния боя́щымся Его́. / Бога́тии обнища́ша и взалка́ша, / взыска́ющии же Го́спода не лиша́тся вся́каго бла́га. / Прииди́те, ча́да, послу́шайте мене́, / стра́ху Госпо́дню научу́ вас. / Кто есть челове́к, хотя́й живо́т[101], / любя́й дни ви́дети бла́ги? / Удержи́ язы́к твой от зла, / и устне́ твои́, е́же не глаго́лати льсти[102]. / Уклони́ся от зла и сотвори́ бла́го; / взыщи́ ми́ра, и пожени́ и́[103]. / Очи Госпо́дни на пра́ведныя, / и у́ши Его́ в моли́тву их. / Лице́ же Госпо́дне на творя́щия зла́я, / е́же потреби́ти от земли́ па́мять их. / Воззва́ша пра́веднии, и Госпо́дь услы́ша их, / и от всех скорбе́й их изба́ви их. / Близ Госпо́дь сокруше́нных се́рдцем, / и смире́нныя ду́хом спасе́т. / Мно́ги ско́рби пра́ведным, / и от всех их изба́вит я́ Госпо́дь. / Храни́т Госпо́дь вся ко́сти их, / ни еди́на от них сокруши́тся. / Смерть гре́шников люта́, / и ненави́дящии пра́веднаго прегреша́т. / Изба́вит Госпо́дь ду́ши раб Свои́х, / и не прегреша́т вси упова́ющии на Него́.

Иерей: Благослове́ние Госпо́дне на вас, Того́ благода́тию и человеколю́бием, всегда́, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в.

Хор: Аминь.

Иерей: Слава Тебе, Христе́ Бо́же, упова́ние на́ше, сла́ва Тебе́[104].

Хор: Слава, и ныне. Господи, помилуй. (Трижды) Благослови́.

Иерей произносит отпуст (в воскресенье):

Воскресы́й из ме́ртвых, Христо́с, и́стинный Бог наш, моли́твами Пречи́стыя Свое́я Ма́терe, святы́х сла́вных и всехва́льных апо́стол, и́же во святы́х отца́ на́шего Иоа́нна, архиепи́скопа Константи́ня гра́да, Златоу́стаго (или: святителя Васи́лия Вели́каго, архиепи́скопа Кесари́и Каппадоки́йския), и свята́го (имена святого храма и святого, чья память празднуется в этот день), святы́х пра́ведных Богооте́ц Иоаки́ма и Анны и всех святы́х, поми́лует и спасе́т нас, я́ко Благ и Человеколю́бец.

Многолетие

Вели́каго Господи́на и Отца́ нашего Кирилла, Святе́йшаго Патриа́рха Моско́вскаго и всея́ Руси́, и господи́на на́шего преосвяще́ннейшаго (имя), митрополи́та (или: архиепи́скопа, или: епи́скопа) (его епархиа́льный ти́тул), бра́тию свята́го хра́ма сего́ и вся правосла́вныя христиа́ны, Го́споди, сохрани́ их на мно́гая ле́та.

По обычаю перед отпустом священник берет крест с престола и после отпуста дает его для целования молящимся, а чтец читает благодарственные молитвы; затем священник осеняет крестом народ и возвращается в алтарь, причем царские врата и завеса закрываются.

[1] В него.

[2] Антифоны поются попеременно правым (1) и левым (2) хорами. Антифоны на литургии бывают трех родов: праздничные, изобразительные и вседневные (будничные).

[3] Сердце мое.

[4] От смерти жизнь твою.

[5] Жизни.

[6] Пока живу.

[7] Нет.

[8] И все, что.

[9] Освобождает cвязанных.

[10] Победивший.

[11] Блаженны также поются двумя хорами попеременно.

[12] Когда.

[13] Со стихами поют тропари из Октоиха, Минеи или Триоди.

[14] Смиренные.

[15] Ибо они.

[16] И изгонят.

[17] И скажут всякое злое слово, лгуще на вас за Меня.

[18] Ибо велика награда ваша.

[19] Нет.

[20] Заповеди.

[21] Верны.

[22] Есть.

[23] Станем перед Ним.

[24] Со славословием.

[25] Великий.

[26] Руке.

[27] Есть.

[28] Его.

[29] В таком виде это песнопение поется во все обычные воскресенья, на Пасху и все дни пасхальной седмицы. Вместо слов «воскресый из мертвых» в будни поется «во святых ди́вен Сый», а в праздники — по смыслу праздника, как указано в Типиконе, Минеях, Триодях: на Рождество — «рожде́йся от Де́вы»; на Крещение — «во Иордане крести́выйся»; на Вознесение — «вознесыйся во славе»; в Пятидесятницу и в День Святого Духа — «Спаси ны, Уте́шителю Благи́й»; на Преображение — «преобрази́выйся на горе́»; на Воздвижение — «пло́тию распны́йся»; на Неделю ваий — «возсе́дый на жребя́». В праздники Богородицы — «моли́твами Богоро́дицы». Праздничные входные стихи поются и в дни попразднства, до отдания.

[30] Порядок пения их определяется Типиконом.

[31] На мно́гая ле́та, господин.

[32] Имела.

[33] Достоин.

[34] В Рождество, Богоявление, в Лазареву и Великую субботы, в пасхальную седмицу, на Пятидесятницу: «Ели́цы во Христа́ крести́стеся, во Христа́ облеко́стеся. Аллилу́иа». На Воздвижение Креста Господня и в Неделю крестопоклонную: «Кресту́ Твоему́ покланя́емся, Влады́ко, и Свято́е Воскресе́ние Твое́ сла́вим».

[35] В Богородичные праздники: «Прокимен. Песнь Богородицы: величит душа Моя Господа / и возрадовася дух Мой о Бозе Спасе Моем». Прокимны печатаются в Апостоле, Служебнике, Ирмологии, Типиконе, Октоихе, Минеях и Триодях. Здесь даны прокимны воскресные и дневные. Прокимен произносит чтец, называя глас его, хор поет прокимен, чтец произносит стих, хор повторяет прокимен, чтец произносит первую половину прокимна, хорпоет вторую половину. Когда бывает два прокимна, первый поется дважды, т. е. чтец: прокимен, хор: прокимен, затем чтец произносит второй прокимен, и хор поет его один раз.

[36] Будем внимательны.

[37] Особые стихи, напечатанные там же, где и прокимны (в конце Апостола, например).

[38] С силой, данной свыше.

[39] По требованию обстоятельств с сугубой ектенией могут соединяться особые молитвы, например: по случаю общественных бедствий, о здравии, об исцелении больных (по особой просьбе прихожан) и др. Бывают также особые моления и после сугубой ектении; тогда диакон произносит: «Господу помолимся», хор: «Господи, помилуй», и читается священником молитва (например, о даровании победы).

[40] Где.

[41] Наставляемых в вере.

[42] Верные.

[43] Откроет.

[44] Они.

[45] Которые.

[46] Выйдите.

[47] Вместо Херувимской на литургии в Великий Четверг поется «Ве́чери Твоея та́йные днесь, Сыне Божий, прича́стника мя приими́: не бо врагом Твои́м та́йну повем, ни лобза́ния Ти дам, яко Иуда, но яко разбойник исповедаю Тя: помяни́ мя, Господи, во ца́рствии Твоем», а в Великую Субботу — «Да молчи́т всякая плоть человеча и да стои́т со страхом и трепетом, и ничтоже земное в себе да помышляет: Царь бо царствующих и Господь господствующих приходит заклатися и датися в снедь верным. Предхо́дят же Сему́ ли́цы Ангельстии со всяким Нача́лом и Вла́стию, многоочи́тии Херуви́ми и шестокрила́тии Серафи́ми, лица закрывающе и вопи́юще песнь: Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа».

[48] Т. е. мы.

[49] Таинственно.

[50] Изображающе.

[51] Воспевающе.

[52] Оставим.

[53] Заботы.

[54] Торжественно сопровождаемого.

[55] Чтобы в единомыслии исповедовать.

[56] Которым все создано.

[57] Ставшего человеком.

[58] По правую руку.

[59] Снова.

[60] Ожидаю.

[61] Достойно.

[62] Благоговейно.

[63] Любовь.

[64] К небу.

[65] Обратим.

[66] Имеем.

[67] Наполнены.

[68] Спасение.

[69] Приходящий.

[70] На литургии святителя Василия Великого эти возгласы начинаются словами: «Даде́ святым Свои́м ученико́м и апо́столом, рек».

[71] Во время пения хором этого песнопения совершается освящение приносимых Даров.

[72] Особенно.

[73] В двунадесятые праздники и их попразднства вместо «Достойно» поется припев и ирмос 9-й песни канона (так наз. «задостойник») — они указаны в службах праздников. В Великий Четверг поется ирмос «Странствия Владычня», в Великую субботу — «Не рыдай Мене, Мати», в Неделю ваий — «Бог Господь».

[74] Все сотворенное.

[75] Из Которой.

[76] Их.

[77] В обоняние.

[78] Общение.

[79] Удостой.

[80][80] Осмелиться.

[81] На небе.

[82] Дай.

[83] Стих, называемый причастен (с греч. — киноник), получил на именование оттого, что он поется во время причащения в алтаре Святых Таин священнослужителями. Любой причастен заканчивается троекратным «аллилуиа». Устав о пении причастных стихов находится в богослужебных книгах вместе с уставом о прокимнах и аллилуиариях, и за редким исключением подобен последним, т. е. когда читаются два Апостола, поется два причастна, однако «аллилуиа» поется только после второго. Праздничные причастны указаны в службах праздников.

[84] Злой молвы.

[85] По всей земле распространилась проповедь.

[86] В пасхальную седмицу поется: «Христос воскре́се из ме́ртвых...»

[87] В Великий Четверг поется: «Вечери Твоея Тайныя», в пасхальную седмицу — «Христос воскресе».

[88] Здесь.

[89] Вместо «Видехом Свет Истинный» от Пасхи до отдания поется «Христос воскресе из мертвых»; от Вознесения до отдания — тропарь Вознесения; в Троицкую родительскую субботу — «Глубиною мудрости».

[90] Увидели.

[91] Приняли.

[92] Обрели.

[93] Ибо Она.

[94] В Великий Четверг вместо «Да исполнятся» поется «Вечери Твоея тайныя»; в пасхальную седмицу — «Христос воскресе».

[95] Станем благоговейно, приняв.

[96] Т. е. верующих.

[97] Полноту.

[98] Все, что ко благу.

[99] Сходит.

[100] На пасхальной седмице поется «Христос воскресе».

[101] Желающий жизни вечной.

[102] Тайного зла.

[103] И достигни его.

[104] На Пасху, в пасхальную седмицу и в отдание Пасхи вместо «Слава Тебе, Христе Боже» священнослужители поют «Христо́с воскре́се из ме́ртвых, сме́ртию смерть попра́в», а хор заканчивает: «и су́щим во гробе́х живо́т дарова́в». От Недели о Фоме до отдания Пасхи священник произносит: «Слава Тебе Христе Боже, упование наше, слава Тебе», а хор поет «Христос воскресе». (Трижды)

×